נתי רוזנבלום – פסיכותרפיסט

חשיבות ההקשבה בזוגיות ואיך זה קשור ל – טיפול זוגי

למה כל כך חשוב להקשיב בזוגיות?  איזה סוג של הקשבה ומה עושים עם זה בתהליך – טיפול זוגי.
התשובה די פשוטה. כי זה בעצם מה שכל אחד רוצה שיקשיבו לו, שיתנו מקום לצרכים שלו ויתנו לו סביבה תומכת, של יש מקום לדעתך ולרגשותיך, מה שאתה אומר חשוב ונלקח בחשבון. מעריכים אותך ואוהבים אותך.

אולי כשאני אומר את זה ככה, אתם מהנהנים ומסכימים, אז אולי חשוב לדבר על למה זה כל כך קשה ליישם את ההקשבה הזו.
כאן אנו מגיעים ללב העניין, פעמים רבות בעת טיפול זוגי, אני נחשף לתמונה דומה. בני זוג אוהבים, רגישים ובעלי כוונות טובות, רבים ומתקשים להקשיב זה לזה ומוצאים עצמם מגיעים לטיפול זוגי.

למעשה יש לשני בני הזוג תחושה דומה ובה יש 2 הנחות:
א. אם בן הזוג שלי מדבר על רגשותיו, צרכיו ורצונותיו, אז אין מקום לרגשות לצרכים ולרצונות שלי.
ב. לא רק עכשיו אין מקום לצרכים שלי, אלא אף פעם לא יהיה.
כיוון שאלה האמונות החבויות, כשבן הזוג מדבר עולה התנגדות רבה להקשיב לו. כי למעשה בהינתן ההנחות שציינתי, אם כאשר הוא מדבר על הצרכים שלו, הוא מבטל את הצרכים שלי, אז ברורה ההתנגדות והקושי להקשיב.

בנוסף , כאשר בן הזוג מדבר על צרכיו, בן הזוג הפאסיבי חש מואשם, היות והוא זה שלכאורה לא מספק את הצרכים הללו. כאשר הוא או היא חש מואשם, הוא או היא  מתחיל להתגונן ולהסביר שהמצב לא כזה. בין אם מתפרצים לדבריו ובין אם חושבים על כך. כתוצאה מכך נפסקת ההקשבה לדברי הדובר.
זה תהליך טבעי שכאשר בן הזוג מדבר על צרכיו וחוסר ההענות שהוא חש מצידנו עולה כעס. מחשבות בנוסח…"איך הוא מעיז… הרי אני נותנת כל כך הרבה", "החצוף הזה אני עושה את זה וזה וזה, אבל הוא עושה כל כך מעט בשבילי ועוד מתלונן". כך נחסמת ההקשבה ועולה כעס. כך נותרים שני בני הזוג כועסים, חשים שלא מקשיבים להם, לא מכבדים אותם, ומרגישים תחושת אי צדק.
בעת, טיפול זוגי, עובדים על הקשבה הדדית. על ניתוץ האמונה שאם עכשיו בן הזוג מקבל מקום, לי לא יהיה מקום. יהיה לי הרבה מקום, רק עוד מעט סבלנות. האמונה שאני יכולה או יכולה להקשיב לגמרי לצרכים שלו ולהיות שם לגמרי, ואחר כך גם יקשיבו לגמרי ויכילו את הצרכים שלי, לגמרי אינה פשוטה ואינטואיטיבית.

בפוסט הבא ארחיב על כך ואתן דוגמאות כיצד הדבר מתרחש בטיפול הזוגי.

Call Now Button