נתי רוזנבלום – פסיכותרפיסט

בחירת מטפל זוגי: גישות, תעודות וכל מה שחשוב

גישות טיפוליות
ישנם גישות פסיכולוגיות רבות לטיפול זוגי והיות שטיפול זוגי בנוי על יסודות הטיפול האישי שגם בו יש זרמים ותת זרמים ואסכולות שונות, קשה יהיה להקיף את הגישות ואת ההבדלים בינהם.
קיימת סיבה טובה נוספת, מדוע לא כדאי לאדם מן הישוב בבואו לחפש טיפול, לדקדק בגישה הטיפולית.  היא שנערכו מחקרים רבים כדי לקבוע איזה גישה נותנת תוצאות טובוות יותר, התשובה החד משמעית היא שהגורם הקובע ביותר את הצלחת הטיפול, הוא הקשר הטוב שנוצר עם המטפל. לכן, מובן ביתר שאת מדוע אתם צריכים להרגיש נוח ונכון בחדר הטיפולים ולתת אמון רב במטפל.
עם זאת, בבואכם לשקול מטפל אתם יכולים גם לשאול את המטפלים, מספר שאלות לגבי פרמטרים שחשובים לכם: נסו לברר עם המטפל כיצד הדברים יבואו לידי ביטוי בחדר הטיפולים; האם הוא בעיקר מהנהן ומשקף או שגם מציע, מדריך ופותח אופציות. האם כששותקים הוא נותן לשתיקה להישאר או שהוא מנסה לשנות משהו ולהגיע לנושא הזה מזוית אחרת או אולי לשנות נושא. לאנשים שונים יכולים להתאים טיפולים שונים. חישבו מה מתאים לכם ונסו לשאול כיצד המטפל מגיב בנושאים אלה ואחרים.

תעודות, הסמכה ורקע המטפל הזוגי
הקפידו על תעודות ובקשו לראות אותם, או בדקו את תקפותם באתרים מוסדיים באינטרנט.
בבואכם לבחור מטפל זוגי, כדאי שתוודאו שהמטפל בעל תואר שני טיפולי, בעבודה סוציאליית קלינית – טיפולית, או בפסיכולגיה קלינית – טיפולית. ושאחר שסיים להתמחות בטיפול אישי, למד לימודי תעודה למטפל זוגי מוסמך, ואכן קיבל את הסמכתו על ידי האגודה הישראלית לטיפול במשפחה ובנישואין. אל תסתפקו בתארי דוקטור ובאמירות כלליות שאכן המטפל מוסמך לטיפול זוגי. בקשו לראות את התעודות או כנסו לאתר האגודה באינטרנט ובידקו זאת בקלות. (תארי דוקטור במדעי החברה באופן כללי, או בחינוך וכיוצא באלה, אינם מה שאתם זקוקים לו בבואכם לבחור מטפל, הדגש הוא על התואר השני הקליני, במידה ואף עשה דוקטורט כמובן שאין זה גורע, אך בידקו שהדוקטרוט הינו בתחום עבודה סוציאלית קלינית או פסיכולוגיה קלינית. בדומה לזה הסמכות של טיפול זוגי של גופים אחרים יכולים להיות בעל ערך מסויים או שוים כקליפת השום. כל מטפל שעבר הסמכה ראויה לטיפול זוגי, ירשם באתר האגודה שציינתי, מטפל שלא עשה כן, ככל הנראה לא היה מקבל הסמכה כי חסר לו נתונים וכנראה שלא הייתם רוצים שהוא יטפל בכם.

טיפול פרטני אישי
בבואכם לבחור טיפול אישי, העדיפו טיפול אצל עו"ס קליני בעל תואר שני או פסיכולוג קליני בעל תואר שני (רצוי בוגרי התוכנית לפסיכותרפיה באחת האונבירסטאות הגדולות בארץ). במידה ואתם גם חושבים שכדאי שמעורבים גם תרופות אפשר לשקול לעשות גם טיפול פסיכותפיוטי אצל פסיכאטר בוגר התוכנית לפסיכותרפיה.

Call Now Button