נתי רוזנבלום – פסיכותרפיסט

אהבה והתאהבות דומה ושונה

"אהבה והתאהבות דומה ושונה", או "למה לי טיפול זוגי אם אני לא מאוהב"

"הוא אוהב אותה היא אוהבת אותו
לאט לאט מתרקם משהו בלבבו
משהו בלבבה לך תדע
מה זאת אהבה"
נתן זך
אהבה והתאהבות קצת דומה אך שונה בתכלית או למה לא תמיד פשוט לעבור מהתאהבות לאהבה.
פעמים רבות מגיעים אלי זוגות לקלינקה עם שאלה דומה, היינו מאוהבים הכל היה נפלא. הרגשנו על פסגת העולם. התחתנו עם הרבה חלומות ורודים, אז איך זה שאנחנו הגענו למצב שאנחנו נזקקים לטיפול זוגי, רק שנתיים מאוחר יותר.
אז התשובה היא שזה תהליך די טבעי. ככה אחנו בני האדם בנויים. אפתח בהסבר על ההבדלים בין ההתאהבות לאהבה ואסביר למה יש קושי במעבר בין התאהבות לאהבה.
בהתאהבות ישנה הכחשה רבה. כשאנחנו מאוהבים, אנחנו לא ממש רואים את המציאות כפי שהיא בגלל כמה סיבות: קודם כל היי אנחנו מאוהבים… באמת צריך להסביר את זה??? כמעט כל אחד מבין את התחושה. חלק מהתחושה האופורית הזו נגרמת מהורמונים שהגוף מייצר ואנחנו חשים תחושה מרוממת ונפלאה שכזו. במצב ההתאהבות אנחנו נוטים לחשוב שבן הזוג מושלם, וכמה שהוא מתאים לנו. פחות או יותר נכון להגיד, שכמעט ולא רואים את הנקודות החלשות בבן זוג ואת המגרעות שלו.
במצב כזה המאוהב או המאוהבת כולו נתינה, הוא חושב רק כיצד לשמח את האהוב ופחות שם לכמה הוא מקבל ולצרכים שלו. מטבע הדברים, מצב זה יכול להמשך שנים אחדות בלבד (מחקרים מצביעים שעד 4 שנים).
אהבה היא מצב שונה לחלוטין. באהבה ישנה ראייה מפוכחת של המציאות. התחושה היא יותר כוללת , הרמונית ורציפה (ישנה כמובן גם פחות תחושת שיא הפיסגה). אוהבים את האהוב למרות הפגמים ואיתם, אך רואים אותם ומודעים אליהם.
לאחר שחולפת תחושת האופרייה פתאום מתחילים לשים לב לדברים מסוימים שמפריעים, מתחילים שאלות כמו איך לא ראיתי את זה, ולמה הוא לא מתחשב בי. יורדת עוצמת הריגוש וההתרגשות ופחות רצון לתת לבן הזוג ולפנק אותו כל אחד מבני הזוג מתחיל לשים לב גם לצרכים שלו, אז מתחילה תקופה חדשה בחיי הזוג- תקופת הקונפליקט, או שלב ההסתגלות. בזמן זה נכןו לפנות ולהתחיל טיפול זוגי.  זוגות לא מעטים מתקשים לשרוד שלב זה וממשיכים בחיפוש הריגוש שחמק. הללו שמצליחים להעביר את הרגשות דרך השלב הלא פשוט של ההסתגלות, זוכים לאהבה יציבה מגינה תומכת ואהבה לחיים. טיפול זוגי יכול לסייע לחשוף את הפנטזיות לגבי ההתאהבות והציפיה הלא ריאלית שתימשך לנצח ולסייע במעבר המאתגר לאהבה יציבה, בטוחה ושלווה, המעניקה אפשרות להמשך התקדמות ופיתוח אישי בתוך הזוגיות.

Call Now Button