נתי רוזנבלום – פסיכותרפיסט

טיפול זוגי וכעס

במקרים רבים אני נתקל בכעס גדול אצל בני זוג. עיקר הכעס הוא זה על זה . אולם הוא עשוי להיות גם מופנה כלפי ההורים, חברים או מישהו אחר שנקרה בדרך.
במהלך טיפול זוגי אני מנסה להבין את מקור הכעס. אני פונה לכועס; הגבר או האישה, ואומר לו, ברור לי שאתה נסער, מרגיש פגוע וכועס וזה נראה לי מאד לא נעים להיות במצב הזה. הייתי שמח להבין יותר על מה אתה כל כך כועס?
כמעט תמיד התגובה המידית היא, מה זה לא ברור? הרי היא \ הוא עשו לי ככה וככה… ביקשתי כבר 1000 פעמים שלא….. שוב היא אמרה משהו שפגע בי ליד ההורים שלה וכו'. ואז אני ממשיך, כן, ברור לי שנפגעת מהיחס שלה. אבל הכעס שאתה מפגין הוא מאד רב, אולי פי 100 ממה שקרה לך באמת באירוע הזה. נראה שייש תשתית לכעס הזה. בעצם על מה אתה כל כך כועס?
לנשאלים, לא קל לענות על השאלה הזו, כי הם אכן חשים שהם כועסים על האירוע המיידי שקרה. אולם זה אינו המצב.

ברור שניתן לכעוס על עוול שנגרם לנו, או על בן זוג שפגע. אולם כעס טבעי כזה, צריך להיות מתווך ומתורגם לפתיחת שיחה בנושא, להבין מה קרה באירוע הזה, וכיצד ניתן להמנע מכך בפעם הבאה.
כעס שמתפרץ בעוצמה, פעמים רבות על דברים קטנים, כמעט נראה כחיפוש סיבה על מה לכעוס ושוב חוזרת השאלה, על מה בעצם את\ה כועס כל כך?

לכעס הזה יש בדרך כלל תשתית עשירה שחשוב להבין אותה. היא יכולה לכלול תחושת פגיעות על רקע חוסר טיפוח בילדות,  חוסר בטחון, תחושה של חוסר קומפטנטניות ומסוגלות, פגיעה נרקסיטית ועוד.
לחילופין כעס אצל חלק מהאנשים מסתיר מגוון רגשות שלם שהם לא למדו לבטא ואולי אפילו להבחין בהם, כגון, בדידות, תסכול, עצב, מרירות, יאוש, אכזבה. כעס הינו הרגש הזמין ביותר אצלם, עם כל תחושה מהמשפחה הזו. על נטייה זו משלמים מחיר יקר בזוגיות. המשך בפוסט הבא על מקורות הכעס בזוגיות והתמודדות איתו בעת טיפול זוגי.

Call Now Button